امسال هم، روز قدس همه مردم ایران می آیند

یزدفردا "محمدحسین تقوایی زحمتکش : از اولین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی براساس پشنهاد رهبر فرزانه و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت ایت الله خمینی، آخرین روز جمعه از ماه پرخیر وبرکت رمضان، روز جهانی قدس نامیده شد ، سنتی نیکو که مراسم راهپیمایی علیه رژیم غاصب اسراییل در سراسر نقاط جهان، توسط مسلمانان و گاه غیرمسلمانان برگزار می شود و جالب آنکه مخالفین نیز دیگر نسبت به این روز ساکت نمی نشینند و شنیده میشوند برخی از افراطیون همزمان با روز جهانی قدس، حرکتهای اعتراض آمیزی در گوشه و کنار جهان انجام می دهند البته فراموش کرده اند که مانند قطره ای در برابر اقیانوس ملت اسلامی گم و ناپیداست.



روز قدس، روز تاریخ

مسئله قدس، فلسطین، رژیم اشغالگر قدس مقوله ایست بسیار عجیب است اگر بدان عمیق و متفکرانه بنگریم داستان قدس گویی همراه با دین مبین اسلام عجین و همراه بوده است، قدس یک منطقه خاص در نقطه از جهان نیست، قدس مسئله ای مهم سیاسی عبادی و عقیدتی است که از صدر اسلام همراه با دین مبین رقم خورده است و این نقطه خاکی را در جغرافیای تاریخی و سیاسی پیش و بعد از اسلام مهم نموده است، تغییر قبله مسلمین از مسجدالقصی به سوی مکه یا معراج حضرت رسول(ع) و رخدادهای که همیشه با تاریخ و فرهنگ اسلامی عجین بوده است که با کنکانش در تاریخ به اهمیت تاریخی و سیاسی این نقطه از زمین در تاریخ پیش و پس از اسلام را در می یابیم که قدس جزء جدایی ناپذیر از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام است.



قدس در تاریخ معاصر

جالب است اگر در اندیشه، تفکر و سخنان اندیشمندان و متفکران، مجاهدین واقعی اسلامی و شیعی و حتی افرادی که به نوعی به اسلام و شیعه وفادار بوده اند نگاهی بیاندازیم و بیطرفانه قضاوت کنیم، برعکس بسیاری از مسائل مهم و اساسی که مورد اختلاف بوده است، مقوله قدس، فلسطین، برخورد قاطع با رژیم اشغالگر قدس و مسایل از این دست، مورد وفاق اکثریت مسلمان آزاده است موضوعی که نمی توان به در مباحث دیگر چنین اتفاق آرایی را پیدا کرد، حتی در نزد سیاسیون دلسوز نظام با گرایشهای به اصطلاح اصولگرا و یا اصلاح طلب، آنانی که چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی را قبول دارند این مقوله مورد تفاهم همگانی است، موضوعی که در مقوله های دیگر کمتر مشاهده میشود.



منافقین به مسئله قدس

گرچه در این میان سران برخی از کشورهای عربی و منطقه در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل

سکوت کرده و یا حتی تا پای سازش و پذیرش این رژیم غاصب پیش رفته اند اما عموم امت اسلامی بر مسئله مقاومت مسلمانان تا پیروزی نهایی در فلسطین تاکید و اتفاق نظر دارند.

فراتر از برخی از روسای جمهوری کشورها، رهبران فکری یا سیاسی با ایجاد شبهه سعی در تفرقه مسلمانان دراین حوزه دارند اما آنچه در تاریخ اثبات شده است اینکه، تنها در این مقوله، منافقین و معاندین روسیاه و سرافکنده خواهند بود.



روز جهانی قدس و معاندین اسلام

کمتر اتفاق می افتد که رسانه های غربی به خصوص معاندین جمهوری اسلامی ایران، در خصوص مسئله دیگر همانند روز جهانی قدس اینچنین به تکاپو برخیزند و عجیب آنکه روزهای متمادی تا روز قدس تلاش می کنند با سیاه نمایی و طرح مسائل واهی این روز را به چالش بکشند.

سوال این است که اگر به گفته این رسانه ها و یا طرفداران بی منطق داخلی آنها، چنین روزی دارای بازخورد و بازتاب بین اللملی نبود، دلیل اینهمه تکاپو و سیاه نمایی شان چیست؟ آیا این رسانه ها با داشتن کارشناسان خبره نمی توانند درک کنند که روز قدس، از روزهای شناخته شده و نهادینه شده است که مخالفین آن با توجه اهمیت آن گاه تا سرحد فحش و ناسزا هم پیش می روند تا شاید قطره ای از اقیانوس مردم را ناامیدکنند.

برعکس تبلیغات رسانه های غربی و معاندین اسلام ، روز قدس هرساله با شکوه و عظمت مثال زدنی در تمام نقاط ایران اسلامی و کشورهای دیگر برپامیشود موضوعی که نمی توان از آن ساده گذشت حضور گستره و پرشور اقشار مختلف مردم دراین روز تاریخی است که شاید بسیار عبرت آمیز است.



قدس در بین آحاد مردم

سالهای قبل به دلیل انجام وظیفه ام افتخار آن را یافتم که از دریچه دوربین عکاسی به راهپیمایی روز قدس در یزد و یک بار در شیراز نگاه کنم، یک عکاس همیشه منتظر وقایع و لحظه های نابی است که در دریچه دوربین خود اسیر کند اما یک آموخته در دریچه دورینم ثبت شد و آن حضور آحاد مردم از طبقات اجتماعی، سیاسی و حتی رده های مختلف اقتصادی بود، مردم در سنین مختلف، شکلها و ظاهرهای متفاوت، تفکرات فرهنگی و اجتماعی مختلف حضوری چشمگیری داشتند.

شاید اگر میخواستم یک عکس را انتخاب کنم که گویای حضور تیپ، یا شکل یا یک تفکر غالب را ترسیم کند، این امر غیر ممکن بود، دراین روز وقتی نگاه می کنی، تمام اقشار، سنین، صنوف و رده های سیاسی و اجتماعی در کنارهم یک شعار و یک ایده را فریاد می زنند، صحنه نابی که شاید تنها دراین روز چنین پررنگ و حماسی به چشم می آید.

شاید گفته خواهرزاده ام درست بود که می گفت: روز قدس همه مردم آمده بودند.



واکاوی مسئله قدس

نمی دانم برخی که این روزها در قالب شبه روشنفکری و یا غرب گرایی، مسئله قدس، فلسطین و رژیم غاصب اسرائیل را مقوله منطقه ای یا قومی عربی یا شاید کشوری خاص قلمداد می کنند چگونه و بر چه مبنایی سخن می گویند.

این نگاه در سال گذشته با طرح شعارهای انحرافی مانند «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» به اوج رسید البته در حماقت این گروه همین نکته کافیست که فتنه گران به تمام روزهای رسمی و مهم درتقویم دست درازی کرده بودند و حتی روز جهانی کارگر و معلم نیز دست آویز اهداف واهی خود کردند و اما به حکم الهی محکوم به شکست و شرمساری شدند.

اما طرح چنین مسائلی که سرچشمه فکری آن از سوی معاندین نظام و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی مطرح میشود، تنها یک پاسخ دارد، هرساله با حضور پرشور مردم مهر باطل می خورد و جهان به چشم خود می بیند که براساس عقیده اسلامی، شیعی و انسانی، مشکل هر انسان مسلمان، شیعه مربوط و دخیل در سرنوشت تمام امت اسلامی است.



نگاه اسلامی، شیعی یا آزادمنشی

البته منتقدینی هم وجود دارند که فراتر از سیاست بازی شاید ابهاماتی دارند، ابتدا باید سوال کرد که این گروه از چه زاویه ای نگاه می کنند؟

ازنگاه اسلامی که بانگاهی اجمالی به قرآن وظیفه قاطع اسلامی امان جز دفاع از فلسطینی وظیفه ای دراین مقوله جلو راهمان قرار نداده است تنها بسنده می کنم جایی که تاکید میشود« «مسلمان نيست، آنکه فرياد دادخواهي مسلماني را بشنود و اعتنا نکند»

یا دریچه نگاهمان شیعی است که با تفحص در تفکرات امیرالمومنین در نهج البلاغه وظیفه خطیرمان گوشزد میشود، به طور مثال زمانی که به یک زن یهودی را بلاد اسلامی بی حرمتی میشود حضرتش می فرماید اگر مسلمانی از این مسئله دق کند خرده ای براونیست جواب سوال پیداست.

یا نگاهمان به عنوان یک فرد آزاده است که این نگاه ما را وا میدارد که در مورد مسئله فلسطین و رژیم غاصب اسرائیل سکوت نکنیم و اگر نگاه یک انسان را داشته باشیم بازهم این مقوله منطقه ای یا قومی نیست فقط به شرط آن که کمی اندیشه کنیم.

جالب است در جبهه مقابل، در خصوص مقوله اسرائیل غاصب تمام کشورهای غربی به حمایت بر می خیزند و حساسیت بین المللی دارند به گونه ای به صورت رسمی و فراگیر با ارسال تجهیزات نظامی، کمکهای مالی و حتی حمایتهای دیپلماسی همیشه در تمام رده ها، همراه و همگام با رژیم غاصب اسرائیل هستند اما در مقابل برخی این مسئله را قومی و یا عربی می دانند.



امسال روز قدس همه می آییم

به طور حتم و به یاری خداوند تمام اقشار مختلف مردم، جوان، پیرمرد، میانسال، کودک، مرد و زن و هر ایرانی، روز قدس امسال بنا به وظیفه دینی، اسلامی و انسانی خود با سیل خروشان امت اسلامی همراه میشوند.

روز قدس امسال هم، همه می آیند، شاید این فرصت باشد برای همه ما که آرزوی داریم در برابر ظلم اسرائیل قدمی برداریم، وقتی تصاویر دلخراش شهادت و زحمی شدن کودکان، زنان و جوانان بیگناه فلسطینی را می بینیم آرزو می کنیم که خداوند فرصتی میداد تا برسر رژیم غاصب اسراییل جهنمی فرودآوریم، شاید فرصتی باشد که حضورمان بار دیگر سرنوشت یک امت اسلامی که امت بزرگ و جهانی است را رقم بزنیم، شاید فرصتی باشد که که در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام نقشی اساسی ایفا کنیم، به طور حتم ملت آگاه و هوشیار ایران حضور همیشگی اش را باز تکرار می کند.

فراموش نکنیم روز قدس همه می آیند، چه بهتر است که ماهم در میان این سیل خروشان حاضر باشیم و از این نعمت الهی بی بهره نباشیم.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا